Meubels van de Italiaanse ontwerper Vico Magistretti

atollo magistretti

Vico Magistretti

Vico Magistretti, beter bekend onder zijn bijnaam “Vico”, is een Italiaanse architect en industrieel ontwerper. Zijn werk legt de nadruk op vorm en functie en is een bewijs van de Italiaanse designbeweging die zich na de Tweede Wereldoorlog over de hele wereld verspreidde. Zijn ontwerpen zijn bekend en alom geprezen.

Magistretti’s carrière begon in Milaan, waar hij zich toelegde op de wederopbouw na de oorlog. In de jaren vijftig begon hij zich te concentreren op meubels en lampen voor de massamarkt. Zijn werk werd al snel erkend als een kenmerk van modernistisch design en veel van zijn ontwerpen zijn nog steeds in gebruik. Naast het ontwerpen van zijn eigen producten, werkte Vico Magistretti samen met bedrijven als Cassina en Fritz Hansen.

Magistretti werd geboren in Italië en studeerde architectuur aan de Universiteit van Milaan. Tijdens de Tweede Wereldoorlog vluchtte hij naar Zwitserland. Daar ontmoette hij architect Ernesto Nathan Rogers, die hem inspireerde om zijn carrière voort te zetten. De twee werkten samen aan verschillende wederopbouwprojecten. Samen ontwierpen ze de “poëtische” ronde kerk in de wijk QT8 in Milaan. Later werkte Magistretti voor het architectenbureau van zijn vader en diversifieerde hij in meubeldesign.

De Atollo tafellamp van Vico Magistretti is ontworpen voor Oluce in 1977. Het ontwerp combineert een minimale geometrische constructie met een cilindervoet en een halfronde kap. De lamp is verkrijgbaar in drie maten en drie kleurkeuzes.

Zijn meubelontwerpen

Als u op zoek bent naar meubelontwerpen van een ontwerper die ook een ontwerper is, bent u hier aan het juiste adres. Atollo Magistretti’d meubelontwerpen hebben vele andere ontwerpers geïnspireerd om verbluffende ontwerpen te maken. Zijn werk is meerdere malen bekroond, waaronder de Compasso d’Oro voor de Eclisse-lamp. Zijn stukken omvatten ook de Nuvola Rossa-boekenkast, de Marlunga-bank en de Nuvola-boekenkast. Hoewel zijn ontwerpen tijdloos zijn, is hij onderworpen aan een spervuur ​​van imitaties.

De meubelontwerpen van Magistretti zijn eenvoudig, lichtgewicht en gemakkelijk te monteren. Zijn eerste ontwerp, de opklapbare fauteuil Piccy, is nog steeds in productie. Het heeft een reeks felle kleuren en kan worden neergeklapt tot een armleuning voor opslag. Zijn ontwerpen zijn ongelooflijk comfortabel en geschikt voor zowel binnen- als buitengebruik.

Het werk van Magistretti wordt verzameld door vele musea over de hele wereld, waaronder het Victoria and Albert Museum in Londen. De ontwerper had ook een aantal prestigieuze leerstoelen, waaronder die aan het Royal College of Arts in Londen en de Domus Academy in Milaan.

De ontwerpen van Magistretti waren een hoofdbestanddeel van Italiaans design, dat invloedrijk was en zich over de hele wereld verspreidde. Zijn aanpak was gebaseerd op een nauwe samenwerking tussen ontwerpers en fabrikanten. Hij was een groot voorstander van massaproductie en was gefascineerd door de mogelijkheden van het reproduceren van een product.

Zijn vriendschap met Cesare Cassina

De vriendschap tussen de twee mannen begon in de jaren veertig toen Cassina redacteur was van het tijdschrift Casabella. Vier jaar lang werkten ze samen om de publicatie te verbeteren. Ze kwamen vaak samen om ontwerpideeën te bespreken. Uiteindelijk begonnen ze te werken met individuele ontwerpers.

Cassina’s vroege vriendschap met Magistretti beïnvloedde zijn latere ontwerpwerk. Na de oorlog begon hij meubels te ontwerpen voor evenementen en evenementen in Milaan. Zijn meubelontwerpen omvatten een stoffen mapstoel, een boekenplank en een reeks kleine overlappende tafels. In 1953 ontwierp hij ook een ronde kerk in het noordwesten van Milaan.

Magistretti werkte ook 30 jaar met Cassina samen en ontwierp veel van de producten van het bedrijf, waaronder de Carimate-stoel, de Maralunga-bank en veel van de villa’s in de Carimate-commune. Ze werkten ook samen met Artemide om de Eclisse-lamp te creëren, die in 1967 de Compasso d’Oro won. In de jaren zestig werkten ze samen aan andere projecten, waaronder het ontwerp van de INA-Casa. Naast de Eclisse lamp ontwierp Magistretti ook de Atollo tafellamp, een collectie van drie verschillende maten verkrijgbaar in melkwit opaalglas en aluminium.

In de jaren zestig keerde Magistretti terug naar design en maakte veel populaire woninginrichting. Een stoel die hij ontwierp, de Carimate-stoel, wordt nog steeds geproduceerd door De Padova. Het is niet verwonderlijk dat deze stoel een symbool is geworden van Magistretti’s artistieke output.